Vorige week zaterdag was ik met mijn grote neef een dag in Den Haag. In mijn blogs maak ik vaak verslagen van zo’n dag in tekeningen, maar voor tekenen was er geen tijd. We begonnen de dag in het Mauritshuis. Mijn oog viel op dit schilderij van Gerard Houckgeest uit 1651, van de graftombe van Willem van Oranje in de Nieuwe Kerk in Delft. Ik werd getrokken door de graffiti op de kerkmuur. Werd er in de 17e eeuw gewoon op de muren getekend in kerken? Vond de opdrachtgever het goed dat Houckgeest deze dan ook op zijn schilderij schilderde – dus geen mooimakerij? Ik denk dat Houckgeest zelf er wel plezier in had.
Overigens vond ik al googelend ook andere schilderijen van Houckgeest van deze zelfde hoek van de Nieuwe Kerk zonder de graffiti.
Last Saturday I spent a day in The Hague with my big nephew. In my blogs I often make reports of such a day in drawings, but there was no time for drawing. We started the day in the Mauritshuis. My eye fell on this painting by Gerard Houckgeest from 1651, of the tomb of William of Orange in the Nieuwe Kerk in Delft. I was drawn by the graffiti on the church wall. Were people simply drawing on the walls of churches in the 17th century? Did the client agree that Houckgeest also painted this on his painting – so no embellishment? I think Houckgeest himself enjoyed it.
By the way, while googling I also found other paintings by Houckgeest of this same corner of the Nieuwe Kerk without the graffiti.
We beklommen de uitkijktoren bij het Binnenhof. Je moet tegen een beetje wiebelen kunnen, maar dan heb je een prachtig uitzicht op het Binnenhof en de hoogbouw van Den Haag, en… op een invasie van kerstmannen.
We climbed the lookout tower at the Binnenhof. You have to be able to withstand a bit of wobbling, but then you have a beautiful view of the Binnenhof and the high-rise buildings of The Hague, and… an invasion of Santas.
Na de lunch bezochten we Museum Gevangenpoort, een museum in twee rondes waarvan de tweede ronde het interessantst was. Donkere cellen, wrede martelwerktuigen, een guillotine… we waren ervan onder de indruk.
After lunch we visited Museum Gevangenpoort (‘Gaol Gate’), a museum in two rounds, of which the second round was the most interesting. Dark cells, cruel torture devices, a guillotine… we were impressed.
Een beetje verborgen maar zeker een bezoekje waard: de Galerij van Willem V. Eén zaal vol met schilderijen. Je kunt er ook mooi naar buiten kijken, maar te dicht bij het raam en het alarm gaat – gelukkig hadden de beveiligers begrip voor mijn enthousiasme (in vaktermen: Code Nul).
A bit hidden but definitely worth a visit: the Gallery of Willem V. One room full of paintings. You can also enjoy a nice view outside, but too close to the window and the alarm will go off – luckily the security guards understood my enthusiasm (in technical terms: Code Zero).
Hierboven zie je een prachtige tekening van Rembrandt, die we zagen in het Museum Huis Bredius. Er lag ook een kopie van een schetsboekje van Jan van Goyen (1596-1656) – prachtig! Helaas was er geen kopie te koop.
Above you see a beautiful drawing by Rembrandt, which we saw in the Museum Huis Bredius. There was also a copy of a sketchbook by Jan van Goyen (1596-1656) – beautiful! Unfortunately there was no copy for sale.
Ik sluit af met twee interieurtips. Zoek je nog een leuke kandelaar voor aan de muur: hak ergens een arm af of snij hem zelf uit een stuk hout. We zagen hem in het Mauritshuis.
Hieronder een tip voor mensen die een opstapje in huis hebben en toch precies op die plek willen zitten. We zagen dit krukje in Café Huppeldepub.
I conclude with two interior design tips. If you are looking for a nice candle holder for on your wall: cut off an arm somewhere or cut it yourself from a piece of wood. We saw it in the Mauritshuis.
Below is a tip for people who have a step in their room and still want to sit in that exact spot. We saw this stool in Café Huppeldepub.