Een kijkplaat voor Krachtbronnen, over allerlei feesten. De kijkplaten voor Krachtbronnen laten zes scènes zien van een verhaal. Het is soms best een puzzel om alles er op te krijgen. Niet alleen gebeurt er veel, maar alles zes de scènes moeten ongeveer even groot op de kijkplaat komen. Hieronder een kleine ‘Making of…’.
A ‘busy plate’ for Krachtbronnen, about all kinds of feasts. The busy lates for Krachtrbonnen illustrate six scenes of a story. Sometimes, it is a puzzle to fit everything on the drawing. Not only there is much action going on, but all six scenes must have a similar size on the drawing. Below, I have made a little ‘making of…’.
Stap 1: een ruwe schets met een opzet van de kijkplaat. Ik heb eerst heel kleine schetsjes van de verschillende scènes gemaakt, gewoon tussen de teksten die ik krijg (helaas al weggegooid). Ik kies de scènes waarvan ik denk dat die het leukst zijn om te tekenen en te bekijken. In de teksten onderstreep ik alles wat ik eventueel nodig kan hebben in de tekening (bijvoorbeeld als de kleur van een huis of dak of kledingstuk wordt genoemd). Soms roept de tekst vragen op. In dit geval werd er geschreven over vuurwerk in het eerste hoofdstuk, terwijl alle andere hoofdstukken bij daglicht spelen – in overleg werd het vuurwerk veranderd in een confetti-kanon. Ten slotte zet ik mijn kleine schetsjes bij elkaar zodat de plaat één geheel wordt. De schets gaat naar de klant.
Step 1: a rough sketch with a design of the busy plate. First, I have made tiny sketches just between the lines of the text (which I have thrown away already…). I choose the scenes that are most fun to draw or to look at. In the texts, I underline everything that I might need for the drawing (for instance when colours of roofs, buildings or clothing are mentioned). Sometimes, the text raises questions. In this case, the first chapter had a fireworks, while all other chapters play in daylight – we decided to change the fireworks into a confetti-cannon. Finally, I put my tiny sketches together to make it one plate. The rough sketch is sent to the customer.
Stap 2: een gedetailleerde schets van de plaat. Ik maak hem in twee stappen: eerst een snelle opzet met al vrij veel details, daarna draai ik het papier om en teken een verder uitgewerkte schets op de achterkant van het papier (ik werk op een lichttafel). Omdat ik mijn tekening dan in spiegelbeeld zie, bekijk ik hem weer met een frisse blik. Deze schets gaat ook naar de klant.
Step 2: a detailed sketch. I make this sketch in two steps: first a quick sketch, already having many details, and then I turn the paper around and refine the sketch on the back of my sheet of paper (I work on a light table). Because I see my sketch mirrored, I see it with a fresh look. This sketch is also sent to the customer.
Stap 3: de tekening in inkt. Tot nu toe werk ik dus met traditionele materialen: potlood, pen en papier.
Step 3: the ink drawing. Up to this point, I work with traditional materials: pencil, pen and paper.
Stap 4: kleur. De kleuren breng ik digitaal aan. In principe begin ik met de grote vormen en van achtergrond naar voorgrond op verschillende lagen. Het plaatje hierboven geeft niet helemaal het juiste beeld van hoe ik werk, want je ziet dat al veel details in de achtergrond zijn gekleurd, terwijl de voorgrond nog redelijk leeg is… in werkelijkheid heb ik eerst alle gebouwen en ornamenten gekleurd, daarna pas de details. Maar die ‘werkelijke’ tussentijdse toestand kan ik niet meer uit mijn bestanden halen… misschien maak ik een volgende keer betere plaatjes van het ‘werk in uitvoering’.
Step 4: colour. Colours are applied digitally. In principle, I start with the big shapes, working from background to foreground on different layers. The image above doesn’t show a real instant of my work, because it shows that lots of details have already been coloured while the foreground is still empty… in reality all buildings and ornaments had been coloured before I started on the details. But I cannot get this ‘real’ intermediate state out of the file I have now… maybe next time I will make better images of my work ‘under construction’.