A few weeks ago, I posted a ‘busy plate‘ I made: a large drawing with six scenes of a story. In this post, I will show you its ‘Making of…’. Of course, it all starts with a text: I print it, read it and underline all visual hints (colours, day or night, descriptions of persons, cloths, objects, etc). I scribble small sketches in the margins. Unfortunately I couldn’t find these notes for this ‘Making of’ – they probably ended up in the waste bin.
Een paar weken geleden, plaatste ik hier een berichtje over een kijkplaat die ik had gemaakt, een grote tekening met daarin zes scènes van een verhaal. In dit berichtje zal ik de ‘Making of…’ laten zien. Het begint natuurlijk allemaal met een tekst: ik print die uit, lees hem en onderstreep dan alle visuele hints (kleuren, dag of nacht, beschrijvingen van personen, kleding, voorwerpen, etc.). In de kantlijn maak ik kleine schetsjes. Helaas kon ik die niet meer terugvinden voor deze ‘Making of…’ – waarschijnlijk zijn ze de prullenbak in gegaan.
Rough sketch – Ruwe schets
The next step is to make rough sketches. The six scenes have be arranged into one logic image. I wanted to preserve the order of reading: from left to right, from top to bottom. Also, for editorial reasons, all six scenes had to be drawn at more or less the same size, so they could be used separately in workbooks. And finally, this particular story had scenes in ‘big spaces’: a square, a park, a city. After a few steps, I came up with the solution shown at the bottom: this rough sketch I sent to the customer.
De volgende stap is het maken van een ruwe schets. De zes scènes van het verhaal moeten samen weer logisch tot één beeld worden gerangschikt. Ik wilde graag zoveel mogelijk de leesvolgorde aanhouden: van links naar rechts en van boven naar beneden. Om redactionele redenen moesten de zes scènes allemaal ongeveer even groot worden afgebeeld, zodat ze apart gebruikt kunnen worden in werkboekjes. Ten slotte had dit specifieke verhaal de uitdaging dat veel scènes zich in ‘grote ruimtes’ afspeelden: een plein, een park en een stad. Na een paar stappen kwam ik uit bij de oplossing onderaan: deze ruwe schets leg ik voor aan de opdrachtgever.
Detailed sketch – Uitgewerkte schets
After the rough sketch is approved, I make a detailed sketch. I start with a light pencil sketch (on top), and then I turn the sheet around and make a cleaner and clearer sketch (bottom) on the other side of the paper. I work on a light table, so I can work on the light sketch. Because I see the drawing mirrored, I look at it with fresh eyes, so I can better see mistakes or weak spots.
Nadat de ruwe schets is goedgekeurd, maak ik een uitgewerkte schets. Ik begin met een lichte potloodschets (bovenaan) en draai dan mijn papier om en maak een duidelijkere en preciezere schets (onderaan) op de achterkant van het papier. Ik werk aan een lichttafel, dus ik kan werken over de lichte schets. Omdat ik de tekening in spiegelbeeld zie, bekijk ik hem met een frisse blik waardoor ik foutjes en zwakke plekken makkelijker zie.
Ink drawing – Pentekening
A pen and ink drawing – I simply trace the detailed sketch. It is easy to loose all spontaneity and freshness of a drawing in this process of sketches and tracing, but I do my best to keep it vivid. While I trace the drawing, I try to achieve this by tracing not to clealny, to vary line thickness and to hold my pen loosely.
Een pentekening – ik trek de schets over, simpel gezegd. Het is makkelijk om alle spontaniteit en frisheid van een tekening te verliezen in dit proces van schetsen en overtrekken, maar ik doe mijn best om het zo levendig mogelijk te houden. Bij het overtrekken met pen probeer ik dat door de lijnen juist niet te strak over te trekken, lijndiktes te variëren, de pen losjes vast te houden.
Colour – Kleur
I scan my line drawing and apply colour digitally (with Affinity). Mostly, I start with colours of the surroundings – in this case they had to be ‘grayish’ because the story was about a somewhat unhappy town. Some colours are prescribed by the story: the green outfit, skin and hair colour of the main character, the yellow dress and red hair of the lady in de middle of the drawing and the blue cape/hoody of the girl. Also, one scene was a night scene (bottom left).
Ik scan de lijntekening en kleur de tekening digitaal (met Affinity). Meestal begin ik met de kleuren van de omgeving – in dit geval moest die een beetje grauw blijven omdat het verhaal gaat over een vrij naar stadje. Sommige kleuren worden voorgeschreven in het verhaal: de groene kleding, de huidskleur en de haarkleur van de hoofdpersoon, de gele jurk en het rode haar van de dame in het midden en de blauwe cape van het meisje linksonder. Er was ook één scène die in het donker speelde, linksonder.